HUNBG Bugacpusztaháza Backgammon Klub Civil Társulás

Bugacpusztaháza

Backgammon Klub

HUNBG Bugacpusztaháza Backgammon Klub Civil TársulásBugacpusztaháza, Bacgammon Klub, Civil Társaság, www.hunbg.hu, Kerekes László Zoltán, Manga Aranka, Kovács György, Bencsik Gábor

A legelső körmérkőzéses versenyjáték 2012. május 6-án. A fotót Manga Aranka készítette.

HUNBG, Bugacpusztaháza, Backgammon, Dr. Bencsik Gábor, Kerekes László Zoltán, Kovács György, Manga Aranka, ostábla, Bugac

Bemutatkozunk

Az ihletet a játékra egy bolgár film adta, amiben „az ostábla az a játék, amely magát az életet, annak vezetését jelképezi” (Forrás: „A világ nagy és a megváltás a sarkon túl ólálkodik”).

A játékhoz a szükséges szabályokat az Internetről töltöttük le, a gyakorlati oktatást Dr. Bencsik Gábor végezte. Az első játékok eredményeit szinte kizárólag a szerencsés dobások kimenetelei befolyásolták. Az egyre több játszma és a lelkesedés indította  el a Klub megalakítását, melynek célja a játék népszerűsítése és versenyek szervezése. Az oktatással kiegészített edzőmérkőzésekre és a nyílt helyi bajnokságokra mindenkit szeretettel várunk!

HUNBG Bugacpusztaháza Backgammon Klub Civil Társulás

A backgammon játék

Ősi, taktikai játék, melynek kiszámíthatóságát felülírhatja a 2 dobókocka használata. Az ostábla valószínűleg több mint 5000 éves játék, amennyiben az Ur városában talált sumér játék tábla és a mai  játék hasonlóságait vesszük alapul.

A Backgammont 2 játékos játssza. A játéktábla 4 körzetre, ezek mindegyike 6 háromszögre (váltakozó színű mezőre) van osztva. A játék kezdetekor a játékosok 15 darab korongot (követ) kapnak. A játék célja, hogy a játékos a saját korongjait még az ellenfél előtt a saját kiszálló körzetébe vigye, és onnan kiléptesse. Az a játékos nyer, aki a korongjait előbb lépteti le a tábláról.

A játékosok egyszerre két kockával dobnak. A játékos eldöntheti, hogy a dobott értéket egy vagy két koronggal lépi le. A dobás mindkét értékét le kell lépni!
Amennyiben egy játékos párost dob, tehát mindkét kocka ugyanazt a számot mutatja, a dobott pontszámot kétszer lépheti egy, kettő, három vagy négy koronggal.
A korongokkal csak olyan mezőre lehet lépni, amelyiken nincs ellenfél (más színű) korong, vagy saját korong van, vagy legfeljebb egy ellenfél korong található, ami ebben az esetben kiütésre kerül. Csak a haladási irányba lehet lépni.

Amennyiben egy játékos olyan mezőre lép, ahol az ellenfélnek csak egy korongja van, akkor azt kiüti. A kiütött korong középre kerül (a tábla középső keretére), és újra be kell vele lépni a játékba. Erre a következő lépéskor kerül sor, dobással. Ha a játékosnál nem sikerül a  kiütött kővel újra belépni, kimarad, és újra az ellenfél léphet.

A korongokat csak akkor lehet leszedni a tábláról, ha már valamennyi korong a kiszálló körzetben van. Ekkor kockadobással kiléptetjük őket és a tábla korong tárolójába helyezzük azokat.

Amennyiben egy játékos úgy nyeri meg a backgammon játszmát, hogy az ellenfélnek nem volt lehetősége egyetlen egy korongot sem leléptetni a játéktábláról, akkor azt gammonnak nevezzük (2 pont). Ha a játékosnak még legalább egy kiütött korongja a tábla közepén vagy az ellenfél kiszálló körzetében van, Backgamonnak nevezzük (3 pont).  A játéknak akkor is vége, ha az egyik játékos feladja a játszmát, és a másik ezt elfogadja. Feladásnál a feladó játékos bemondja azt a pontszámot, amit felajánl, amennyiben azt a másik játékos nem fogadja el, a játék kötelezően folytatódik.

Pontozás:

Backgammon 3 pont (maximális pontszám duplázó kocka nélkül)

Gammon 2 pont

Normál játszma 1 pont

 

Duplázó kocka:

A kockát nem minden országban ismerik (pl. Bulgáriában vagy Görögországban nem is adják az új táblákhoz). Használatával a játék gyorsabbá válhat (nem kötelező a felkérést elfogadni, gyakorlatilag a játék feladásával egyenlő), illetve a pontszámszerzések egy bajnokságon nagyobb szórásban lehetségesek.

Amennyiben egy játékos a „duplázó kockát“ használja, az ellenfélnek el kell döntenie, hogy a kihívást elfogadja-e (take), vagy elutasítja-e (pass). Amennyiben elfogadja a kihívást, a már megduplázott játszmát újból megduplázhatja ez a redouble.

A duplázás egy fajtája a beaverezés, amelyben egy duplázást elfogadó játékos azonnal visszaduplázhat, és a duplázó kockát magánál tarthatja. Az ellenfél ezt elfogadhatja, vagy passzol.

A beaverezésnél a játékos visszaduplázhat, és megtarthatja a duplázó kockát. Például: az egyes játékos kirakja a duplázó kockát és 2 pontra duplázza a tétjét, a kettes játékos elfogadja, szintén dupláz és megtartja a duplázó kockát (a tét tehát 4 pont). Amennyiben az egyes játékos ezt elfogadja, 4 pont a tét, ha nem fogadja el, 2 pontot veszít.

A duplázó kocka értékei hozzáadódnak az előbbi pontozásos értékekhez. Ennek alapján egy játszma maximális pontszáma a duplázó kocka használatával 3 pont + 64 pont = 67 pont lehet.

A nemzetközi versenyeken és a nyereményjátékokon az eredményeket összeszorozzák.

Klubunk a duplázó kockát egyelőre nem használja sem oktatásain, sem bajnokságain.